Saturday, September 25, 2010

imah tunang??

Imah ko belajar kat mesir ko dah tunang la ye??
Agak lucu soalan seperti itu..tapi, cuba untuk menyusun kata agar ayatku jelas, tidak memeningkan yang bertanya dan tidak menambah keraguan dan salah anggapnya..
jawabku mudah saja, tidak dan tidak perlu..

bila saja teman2 mengetahui aku belajar di mesir, ada di antara mereka yang menganggapkan aku sudah bertunang..ada juga yang menyuruh aku bertunang..dan ada juga yang menganggapkan aku sungguh berani kerana tidak memakai 'cincin tunang' di jari manis seperti kebanyakan orang..
kawan aku juga sebelum ini pernah berkata kepada aku, aura untuk berkahwin sangatlah kuat di mesir..atas dasar apa beliau mengatakan itu, tidak aku ketahui..
tapi, aku agak tahu kenapa ramai jejaka Malaysia yang menuntut di mesir sangat ingin berkahwin(bukan semua atas alasan yang sama)..

berbalik kepada apa yang ingin aku katakan..ramai kita menganggapkan para pemuda arab adalah gatal..pada saya, itu hanyalah satu fitnah yang sangat tidak munasabah..aku baru beberapa hari di mesir, untuk memberikan konklusi secara tepat, mungkin tidak..tapi lebih salah lagi mereka yang langsung tidak pernah berjumpa orang arab tetapi mengatakan yang bukan2..
daripada apa yang aku lihat sendiri, aku boleh katakan, pemuda Melayu yang gatal..kerana, beberapa kali(di Malaysia) ketika berjalan dengan adik-beradik atau kawan2, kami di'hai' dan di'assalamualaikum' oleh anak2 nakal..tetapi, ada juga remaja yang tahu sopan santunnya dan baik lakunya..

jadi, begitulah halnya di Mesir..tidak semua pemudanya begitu..jadi, janganlah beranggapan semua orang arab itu gatal..Rasulullah tu bukankah berbangsa arab?jadi, ada je yang mencontohi watak lemah lembut dan perilaku penuh sopan nabi kita.. pemakaian cincin tanda mungkin satu akternatif untuk mengelakkan diri dari diganggu..tapi, untuk makluman, ada je yang pakai cincin kene kacau..jadi, berhati2 tu sangatlah penting..sebelum keluar rumah, 'bismillahi tawakkaltu 'alallah'..insyaallah, jika kita hanya bergantung kepada Allah satu2nya, kita akan selamat di bawah jagaanNya..

menyatakan dan menggambarkan orang arab itu sebagai gatal itu telah menjadi satu fitnah kepada mereka..dan fitnah itu dosanya, jauh lebih besar daripada membunuh..kita tak nak bangsa kita difitnah, jadi tidak seharusnya kita memfitnah orang lain..
cuma ingin dijelaskan, ada beberapa sikap yang memang menjadi tanda kepada sesuatu puak seperti puak(bangsa) Melayu sangat dikenali dengan adab sopan..begitulah juga mereka..(tidak perlu dinyatakan)

p/s: single-in a relationship= i'm in study mood!!

4 comments:

  1. just wait n see not all 'gatal' pown..
    but anyway ..jangan terlalu percaya pada luaran jaga22 diri heheheehhe..dah naik 'tin sardin' hahaha u'll know soon..coming soon !!aku tggu post ko..hahaha

    ReplyDelete
  2. eh tin sardin tu trenco ek??aku suker r nek trenco..aku xtau knape..he

    ReplyDelete
  3. weih hang pkir ape pasl entry aku nie??aku hanya menyatakan blik apa yang diberitahu bapk sdare aku..so, aku just nak share la..bende baik kan perlu dikongsi..he

    ReplyDelete