Thursday, March 17, 2011

ponteng kuliah!best la sangat..

assalamualaikum..

semalam 15hb mac 2011 member2 sekuliah semua dah start kelas. aku plak masih lagi tercongok kat mesia nie mencari bahan sendiri..woohaa..ada sedikit tension dan jeles di situ *sigh*
walaupun aku nie pernh beberapa kali ponteng kelas termasuk lah di sekolah menengah dulu,, tapi tidaklah sehebat dan segagah nie..kenapa hebat??sebab aku ponteng mungkin hampir seminggu.. kenapa gagah??sebab aku ponteng bukan subjek bahasa melayu atau est(ok pernh ponteng kelas nie),,tapi subjek yang memang tahap super killer!harap2 aku tak terbunuh atau terpengsan..weee
untuk subjek anat, boleh la aku cover dengn doktor abduh yang best tuh..tapi macm mana degn fisio?biochem?histo??omoo...
jadi dengar kata2 semangat nieh..
yer, setiap sesuatu tu pasti ada hikmah di sebaliknya. Allah mahu aku lebih tekun dan lebih mengingatinya dan lebih banyak bergantung padaNya. setiap kesukaran itu adalah pahala. semakin sukar, semakin banyak pahala. cemburu?biarkan cemburu itu bersarang andai ia membawa kebaikan kepada aku dan teman2ku..menuntut ilmu itu suatu kewajipan dan kebajikan.ikhlaskan hati kerana Allah pasti Allah menghulurukan bantuan yang tak terhingga..
don't pull back but push yourself!life is not easy, but believe it is not that hard. there is always difficulties but remember Allah is there for you..this may be big but Allah is the biggest!!!
fathimah,, fighting!!

firman Allah: ingat lah hanya dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang!

nota kaki:macam kaku bila ingat final tinggal dua buln lagi..hrr
nota kaki lagi:belajar di internet best jugak!

p/s:kawn2,, sudi ke bantu aku?

Wednesday, March 16, 2011

salah faham vs faham salah?!

Assalamualaikum kepada pembaca yang setia..

kawan aku salah faham dengan aku??atau aku yang faham salah??heck!
kalau ikotkan fahaman aku nie (tak tau salah ke betul), dia cakap aku benci kat dia,,what? *shock*
ok,,aku dah agk dia akn salah faham dengn entry aku sebelum nie (kalaulah dia salah)..weee~~
tapi i want to state here, tidaklah seseorang itu kawan fathimah melainkan fathimah menyayanginya..haha macm gedik tak ayat tuh??eh,,ayat dari hati tuh..
macm mana aku sayg kawn aku di pasti sampi tan sri taayah d' best, freaky f matrix macm tu la aku syang dgn member AFMG..so, there is nothing like bencik2 tuh..
mungkin satu kesalahfahaman tentang penerimaan aku terhadap maaf..bukan aku jadi benci dengan peminta maaf..aku mengakui kehebatan si peminta maaf bila mereka sanggup meminta maaf..yelah, bagi aku sniri nak minta maaf tuh gila macam kena angkat satu batu yang bapak besar lepas tu atas batu tu siap ada juta2 dinasor lagih.dahtu, memang batu tu yang hempap aku dan aku pula kena telan dengn dinosor..ha tragis..apa kes kan panjang gila perumpamaan aku nie (jangan tiru!)..tapi tulah hebat ciptaan tuhan mencipta manusia berbagai rupa dan gayanya..
cuma yang aku cakapkan, aku sudah memaafkan oarang sebelum mereka minta maaf sebb aku nak orang maafkan aku sebelum aku minta maaf dekat deme..macm apa? disitu..
dan aku juga ingin melupakan..jadi, boleh jadi maaf itu hanya mengimbau kenangan silam yang ingin dilupakan dan itulah sebenarnya yang membengkekkan, bukan mendatangkan benci,,cop, benci dan bengkek tu tak sama kan??
di nota kaki sblum ni ade juga ditulis, 'kadang2 nak juga orang minta maaf'..sebab bila seseorang yang istimewa minta maaf macam mak ke ayah ke bik mama ke?haha...macm ade ketenangan di situ..ye termasuk balak sekali (in case aku ada lah),,haha..

atok pesan,minta maaf dengan orang sebelum tidur.maafkan semua orang sebelum tidur supaya mereka memaafkan kita.maafkan diri sendiri sebelum tidur. selesaikan urusan di dunia supaya mudah urusan di akhirat

nota kaki:minta maaf andai aku tersalah faham dan mendatangkan ketidakselesaan. bukan niat aku untuk menjadikan kefahaman itu suatu kesalahan. moga ukhwah kita akan berpanjangan dan selamt selamanya..aku ikhlas berkawan, jadi aku minta anda juga ikhlas berkawan dengan ku *leleh*
nota kaki lagi:kawan2 adalah keluarga kedua saya, jadi saya sayangkan mereka..muah2

p/s:bermaaf-maafan bukan sekadar di hari raya!kiamat sudah dekat woo..




Thursday, March 10, 2011

puisi sang pencinta

INGIN MENJAUH DIA MENGHAMPIRI
INGIN MELUPA DIA MENGINGATI
BILA AKU KASIH DIA MENCINTAI
KERANA DIA CINTA AKU MERINDUI
TIDAK LAYAK UNTUK AKU MENGAKUI
BIARLAH AKU BERMIMPI
DIA KEKASIH DI HATI
RESAH BILA TIADA
DAMAI KERNA SENTIASA ADA
INGIN BERJUMPA NAMUN GERUN MELANDA
SUDIKAH DIA MENERIMA
SEORANG INSAN TERHINA
YANG TIDAK MEMILIKI APA2
SELAIN KURNIANYA
KUYAKINI KASIHNYA
KERNA DIA TUHAN SATU2NYA
DAN AKU ADALAH DARI SELAUTAN HAMBANYA
SEMOGA BENAR..
"tiada lain di hatiku melainkan ALLAH"
nukilan:imah rosse

nota kaki:sudh lama tidak mengarang..rindu..

p/s:selami dari hati nurani..

ikot suka nak tajuk ape..

Assalamulaikum..

hah,,betul-betul ikut suka kome la nak bagi tajuk apa untuk entry kali nie..
alhamdulillah semalam sudah selamat menguruskan hal2 untuk visa. macam tapahhape jerk, dulu aku xbagi gambar tapi dia kata dah lengkap. tiba2 bagi mesej suruh aku hantar barang2 yang tak selesai..tapi tak apalah bukan jauh mana pun ipoh tuh..
terima kasih yang tak terhingga kepada sepupu aku yang dengan baik hatinya sudi memandu kami (aku dan ustaz Q) ke ipoh..ha, aku nie memang suka sangat menyusahkan orang lain..
sebelum balik, singgah pula pejabat agama sebb masih blom dapt duit flight lagi. tapi sebb ramai sangat dan penat turn naik tangga aku pulang dengan hampa.. tapi,aku tak sengaja tercerita benda lain pula dekat ustaz Q..pabo2
dalam perjalanan pulang tuh, singgah di R&R sg perak, tapi tengah renovate. baru cadang nak belanja sepupu dan ustaz Q (sebb ustaz Q dah tolg byr duit minyk)..huhu..dua2 pihak tak ada rezeki..weee~~
tup2 ustaz Q pulak belnja aku dan sepupu makan burger *malu*,,
terniat pula nak bagi duit kat sepupu bila dah sampai rumah nnti..malangnya na dekat2 sampai tuh tertidur la plak. jadi tengah2 mamai tuh terambil semua baki yang sepupu bagi (ces,,alasan semata2).ingatkan nak kena marah dengan mak dah,,tapi mak kata nanti mak pergi bagi..yooha!!

nota kaki:tiket tak confirm lagi

p/s:nanti2 boleh mintak tumpang lagi.. (ha gedik!)

Sunday, March 6, 2011

untuk muslimah sahaja!

Assalamualaikum..

entry ni khas untuk keluarga 44(tau2 sniri la) yang disayangi *serius* semua,,
kami nak ingatkan kome satu kjadian dolu2..ingat lagi x waktu kat dalm surau yang cantik tuh,, kita semua ade bincang pasal tudung labuh dan bagai lagi la kan,,tetbe kawn kite yang sorang ni pon cakap "suara bukan aurat juga ke?" (lebey kurang gitulah beliau cakap, idok la teman merecord nyer),,kemudian seorng lagi kawn kita bngun membidas menggunakn hadis2 dan kita semua terdiam (guna hadis mau tak diam?),,kami pon terpempan sama. tapi berthun2 hadis2 tu bermain dalm kotk fikir kami nie kerna kami tertanya2 soal kesahihannya..sehinggalah satu hari kami pergi cermh sorang ustaz nie, dan alhamdulillah tak terkira la ustaz tu (jap, ustaz tu lawk killer2 beb) menerangkn tentang hadis tu..
satu hadis ketikamana rasulullah melarng seorng sahbt yg melrg seorg wnita menynyi2 (paham x ayt tuh??) jadi,,kita pun wat kesimpuln yang sebenrnye suara tu x aurat..oh, my..
kawn2, sebenarny Rasulullah menegur sahabat yg melrng wnita tu nynyi adlh sebb wnita tersebut merupakn seorng hamba. dan kome sendiri pun thulah hamba tu apa maksudnyer.. juga, wanita tersebut tidak pernah beljar menyanyi dan tidak tahu macm mana gaya ke nak buat base ke harmoni ke dan bagai2..
jadi, hadis ini tidak sesuai untuk dgunakan sbg hujah bhw suara wnita bukn aurat..(kita bukan hamba abdi n?!),,
ni kami pun nak bertazkirah,,kita sebelum menggunakan sebarang hadis, kita kena selidik dan belajar dengan lebih mendalam lah kan. jangan kerana kita nk tegkkn diri kita, kita seronok gunkn sabda nabi kita yang mulia untuk membidas golongn yang tidak tahu..
kalau sudah Allah katakn tak boleh, maka tak bolehlah ia..tak perlu kita ikut seronoknye dunia..
kami nie pon bukn lah baik sangt kan sibuk2 nak cakp pasl hadis2 segala n. hadis 40 pon xhafl n?! tapi, sekdr nak ingat mengingati seblom kami mati.sebb kami dah tahu, jadi nk lah berkongsi!
moga2 kita mendapat manfaat di sisi Allah dan semoga kita dapat menegakkan syiarNya dan semoga kita menjadi muslimah solehah..

pesan nabi:sampaikan dariku walaupun satu ayat!

nota kaki:entry ini tidak bertujuan untuk menghina sesiapapun. dan walaupun khas untuk keluarga 44, yang bukn ahli juga dipersilakan. entry ini juga tidak ada kaitannya dengan yang hidup dan yang mati. jadi, sila jagn terasa hati kalau terasa jugak kami dah mintk maaf (selesai), kalau tak nak maafkan sudah!
nota kaki lagi:kami kurang ingat pasal hadis tuh. ingat tapi berlegar2..wee~~


p/s:baca nota kaki tuh!

lupa,,kalau ada kesilapn dalm pnulisn atau fkta harp ditegur,,jgn diam2 keledek!! wallahua'lam..

Saturday, March 5, 2011

peristiwa 5MAC

Assalamualaikum,,

Alhamdulillah, pagi tadi sudah ke kediaman rasmi MB perak atas urusan kewangan. tiket, visa pun sudah selamat. Alhamdulillah sangat. flight mungkin 13/14/15 Mac ini. haha,,menghitung hari la aku nak meninggalkn bumi Malaysia untuk kembali mengutib ilmu di perlembahan nil yg penuh berkah. dulu waktu tak confirm tarikh boleh la relaks2 suka2 tapi dah tau nieh,, sekejp pulak rasanya..huhu. harapnya, dapat flight yang terawl skali sebb kat sana tu banyk lagi benda yang perlu diuruskn.
Lepas selesai urusan, melawat pula si kak chik yang demamnye masih blom nak kebah lagi..owh, sempt juga berjump dgn bakl adik ipar (i'm one step behind),,weee~~
selepas tu pulak, bergerk pulang dan melawat ayh chor n mak chor yang akn mengerjakan umrah (murah sungguh rezki. semoga khusyu' dalam beribadah dan mendpt umrah mabrur!), ade la ckit2 makn2 minum2. aku sempt meratah keli bakar yang sungguh enak lagi berkhsiat hasil tgn sape tak tau..tpi,,bravo *clap*..dah habis cerita!

nota kaki:mesti cari juga ibu kucing tuh!
nota kaki lagi:nak diari la,,sebb tak semua crite boleh tulis dalm blog..heee


p/s:jangan nakal2 nanti kene bantai!

Friday, March 4, 2011

apa perasaan anda??

assalamualaikum,,

tadi aku baru saje terima panggilan dari kawan yang agak rapat degn aku,,elok sembang2 tetbe dia mintak maaf dgn aku dan aku lants terdiam (skema gila),,pasal apa beliau mintak maaf??

ceritanya begini dan berlaku di penempatan sementara kami du jeddah..sebagai budak perak, aku diterbangkan terlebih dhulu mninggalkn budak kedah dan bagai2 tu lah. di jeddah tu, aku bukan saja risau pasal kak aku, tapi xhabis2 aku tanya pasal dua orang kawn serumh aku si pa dan ma yang msih blom tiba.tunggu punya tunggu akhirnya dgr brite mereka dh sampi..sejak hari tu rjin la aku memnjangkan leher aku harp2 berjump deme. sampai lah hari last aku tetp xberjumpa. aku pon pesan kat sorang kawn aku nieh klu jumpa deme tolong la kem salam..
tetbe, tengah aku berbaris untok naik bas ke airport, ternampk la si pa. aku pon macm biasa lah, xpernh nak sopan santun. "woi,"jerit aku smbil cuba nak mlambai tangan.tapi, blom sempt aku nak angkat si pa dah berlari2 pergi ke kak ta(nama samaran). aku memg confirmatory test yang pa nmpk aku tersenym kat dy,,waktu tu aku agk bengang jugk la dia wat camtu n. yelah, kome bayg perasan aku yg dah tgu lama2 then buat kat aku macm tuh..tapi xpe, mgkin salh aku gak yg buat kerek woi2 kan..cuma waktu tu memg wth la kluar kan..leps tu aku tgk dy,,peluk2 degn kak ta dgn hepinya. aku pun dalm hati 'ntah2 nak bgi aku jeles, bellah!' kmudian aku nmpk pula ma..wpon aku tau ma xkan macm tu tapi aku mals dah nk pgil dy sebb aku xnak terseksa lagi(lagi blah ayt nie),,xberapa lama, gilirn aku naik bas.alhamdulillah,,ade org cakp ma kirim salam kat aku..lega!!

jadi, pa tu mintk maaf dari aku coz dy tak layn aku.dan aku terdiam sebb aku dah pernh cakp sblm ni klu ade wat salh aku jgn mintk maaf, sebb aku akn jadi lbih sakit hti..aku nie jenis yang lagi suke tentermkn diri sniri,,so kata2 maaf hanya mbuatkan aku bengkek..tapi sebb mende nie dah lama berlaku dan aku pon dah dewasa *senyum gedik*, biarlah...

nota kaki:memaafkan itu membahagiakan..
nota kaki lagi:kadang2 rasa jugak nak suroh org mintk maaf..hahaha

p/s:jagalah kesopanan bahasa cik imah..


budak syaaban?!

assalamualaikum,,
ini salah satu dari application di FB. saje nak cuba sebb asyk2 tgk yang masihi saja kan?! jom kenal aku,,wee~~~




hahaha,,sesape yang kenal aku dari kecik sampai besar memang akan nak termunth terkencg terberk pun ada. hakikat yang sebenar,memang la aku budak baik (macam bagus?!) tapi tak lah baik sangt kelakuan aku sebab ada jugak yang pernah kena penerajang aku,,tak lah terlalu bersopan santun dalam berbahse sebab ade jugak yang terhiris hatinya dan sbg manusia kadang2 terlepas jugak 'harsh word' dari mulut aku nieh (opp,,sori)..dan nak kata semua org sayg pun xjugak sebenarnya..yelah,,sebab bila kita dah jadi budak baik nie(suka hati nak perasan) ramai lah yang iri mendengki. jadi, aku nie tak lepas lah dari dibenci..
tapi insyaallah 'masa dewasanya akan berjaya dalam semua kerjayanya dan mudah mendapat rezeki' akan menjadi kenyataan..termasuk lah masa yang baik, ilmu yang baik, kerja yang baik, keluarga yang baik..ah,,semua baik2 lah untuk budak baik..kikiki,,

nota kaki:cuma berdoa supaya jadi yang terbaik,,jagn salah fahm..
nota kaki lagi:kenali diri untuk halusi peribadi.

p/s:jangan percaya sangat yer,,sekadar memotivasikan sudah!

Tuesday, March 1, 2011

fathimah ditimpa lagi..

assalamualaikum,,

Aku ditimpa lagi oleh dugaan yang amat hebat dan berat dan rasanya tak terpikul tapi terpaksa aku kendong juga,,
kali ini, nampak seolah-olah aku terpaksa mengalah dan beralah jua.bagaimanakah??
rasanya masih belum terlambat untuk aku membujuk hatinya menerima si dia sedang aku sudah mula menunjuk cintaku padanya. sukar untuk berbicara lagi sulit untuk diberita, hanya ALLAH saja yang tahu apa yang tersurat dan tersirat. masa depan itu jauh dan aku berharap aku dan dia tetap bersama di masa itu dan kami akan sentiasa bahagia!!!

nota kaki:mood study..wee~~~
nota kaki lagi:malas nak melayan

p/s:this once, please let me do it..i love you too *wanna hug*

diskriminasi jantina: pro dan kontra

Assalamualaikum..

entry perkongsian kali ini atas permintaan seorang sahabat yang ingin aku berbicara tentang diskriminasi jantina..sebelum pergi jauh, lebih baik kita tahu dulu apa maksud diskriminasi..
diskriminasi secara ringkasnya bermaksud ketidakadilan dalam layanan terhadap individu-individu tertentu. jadi, maksud diskriminasi jantina atau bahasa inggerisnya sex discrimantion (arab tak tahu, sila jangan tanya) bermaksud layanan tidak adil mengikut jantina. pada umumnya, terdapat banyak lagi bahagian-bahagian diskriminasi selain jantina. tetapi, diskriminasi jantina adalah yang jelas dan sering berlaku dan sering diperkatakan. seringkali bagi pihak wanita, isu diskriminasi sangat menyakitkan hati. pada pendapat saya (ok, tiba2 macam formal sangat) sendiri, sepertimana hal-hal lain, diskriminasi jantina juga ada baik dan buruknya.

Walaupun ada berita yang menjelaskan tiada perbezaan sama ada lelaki atau wanita dalam sektor awam (memiliki hak yang sama rata) tetapi masih ada desas-desus yang mengatakan kaum hawa sering ditindas dari segi gaji dan kenaikan pangkat (kebenarannya tidak diketahui, masih perlu diselidiki). ini memberikan kesan yang tidak baik kepada pihak wanita kerana mereka tidak dapat bersaing secara sihat dan menjadikan mereka tidak progressif dan lebih teruk mungkin berada di tahap yang serupa untuk tempoh yang lama.
begitu juga, diskriminasi jantina memperlihatkan kaum wanita menjadi hamba seks kepada kaum berlainan jantina. apa yang membimbangkan, PIHAK WANITA ITU SENDIRI TIDAK MENGETAHUI YANG GANGGUAN SEKSUAL ADALAH SATU BENTUK DISKRIMINASI terhadap mereka. bahkan yang pelik dan anehnya, ada dikalangan mereka yang sengaja 'mendiskriminasikan' diri sendiri tanpa memikirkan harga diri dan maruah yang perlu dijaga.
kebodohan inilah yang membuatkan saya (kenapa mesti saya?) terfikir, mengapa wanita sering menyuarakan hak mereka dalam kerja tetapi tidak pula mempertahankan harga diri sebagai seorang hawa yang tinggi nilainya?

harus diingat, ada juga kebaikan disebalik diskriminasi jantina ini. kenapa saya tulis (sila baca 'cakap') macam ni? kerana diskriminasi jantina menjadikan seseorang wanita itu lebih terjaga dan dilindungi berdasarkan kemampuan mereka. contohnya begini, biasanya dalam tawaran kerja (merujuk kelindan/pemandu lori), syarat yang pertama adalah lelaki. mungkin (sila stress mungkin) ada dikalangan wanita yang mengatakan 'apasal lelaki saja?ingat perempuan tak boleh?'. memanglah di mana ada kemahuan di situ ada jalan. kalau nak inshaallah dapat. tetapi situasinya, memandu lori bukanlah perkara yang mudah untuk seorang wanita (rasanya, sebab aku tak berminat) apatah lagi jika lori itu bukan sekadar tayar empat tapi bertayar-tayar. tambah, jika perlu memandu perjalanan jauh yang mengambil masa yang berjam-jam lamanya. bukankan itu suatu hal yang agak sulit? bukan nak kata wanita nie lemah lembik, saya pun wanita juga. tapi, masih ada yang secocok dengan kita, jaga tadika ke?
saya pernah terdengar omelan daripada seorang sahabat yang baik dengan saya yang tidak bersetuju apabila pelajar perempuan perlu duduk di belakang sementara pelajar lelaki di hadapan. boelh tak kalau saya nak cakap ini juga satu diskriminasi. kerana pada pandangan saya, lelaki atau perempuan hak untuk mendapatkan ilmu itu adalah sama. kenapa tidak menggunakan konsep siapa cepat dia dapat? kalau sistem ini (lelaki di depan) digunakan, payah lah unutk pelajar perempuan yang beria-ria datang awal ke kuliah tapi terpaksa duduk di belakang, tapi pelajar lelaki pula senang-senang hati datang lewat masih berada di depan skrin. jadi, saya rasa, elok kiranya pendekatan pat pat siku lipat digunakan kerana sama-sama dalam proses menuntut ilmu.

tiada kesimpulan. nak cakap, ini cuma sekadar pendapat seorang hamba ALLAH. jadi, tidak perlulah nak melenting. kalau tak setuju sila hantar email atau apa-apalah. tetapi, biarlah yang nampak bermanfaat sedikit sebanyak.hehe..semoga, ada manfaatnya entry kali ini. kepada kaum wanita jaga diri halusi peribadi..bashaa!!!

nota kaki:aku perlukan buku...
nota kaki lagi:akhirnya sudah boleh bukak buku.

p/s:jangan pening!