Friday, December 2, 2011

ini bukan cerita lama..

Assalamualaikum,,selamat hari jumaat selamat sejahtera dan selamat berbahagia. selamat membaca.

kerana saya azhariah, tidak bermaksud saya tidak boleh menari. selagi saya tahu di mana tempat saya menari dan waktu bila saya menunjukkan tarian saya dan kepada siapa saya mempersembahkan tarian saya!

saya tak pandai berbicara lantang, otak saya tidak penuh dengan fakta seluruh negara, dan saya jarang sekali khatam isu semasa. jadi, salah apa saya menyanyi dia pidato?!

ini mungkin kisah lama, tapi bukan kisah ini yang nak dibawakan. tapi, bagaimana cara fikir sesetengah pihak yang menjadi tanda tanya kepada saya. bukan saya mahu mempertikaikan ketelusan sesiapa kerana saya sendiri tidak telus dalam memberikan kata putus. cuma apa yang dapat saya gambarkan, apabila keadaan mengizinkan, suasana menghalalkan tidak salah meraikan orang-orang seperti saya. jika begitu cara fikir kita, bimbang 'susah lah nak kawan dengan dia itu tak boleh ini tak boleh' keluar dari bicara dan waktu itu jangan salahkan mereka. atau 'malaslah, mereka tu tak sejiwa' terlepas dalam kata dan waktu tu jangan menuding jari pada mereka atau juga ' tak payah, deme bukannya suka kita' bermain di bibir mereka. waktu tu silalah selidik diri. kalau kata-kata ini yang terkeluar, bimbang nanti wujud jurang yang besar, menyusahkan pula langkah kita nak memberi apatah lagi kepada yang mahu menerima.

berfikirlah bukan hanya untuk diri sendiri. berfikirlah bagaimana untuk mendampingi jangan hanya mahu didampingi. berfikirlah cara terbaik untuk memberi bukan memaksa untuk menerima. berfikirlah usaha untuk membaiki hati, bukan mendatangkan sakit hati. berfikirlah untuk membuka ruang berkata-kata, bukan menyempitkan kotak bicara. berfikirlah untuk mempelbagaikan usaha, bukan berada di takuk lama.

berfikirlah berfikirlah berfikirlah kerana berfikir boleh menyelamatkan diri dari kedunguan, menyelamatkan umat dari kerosakan, menyelamatkan negara dari kemunduran. akhir sekali selamat berfikir!

nota kaki:tidur orang yang berilmu lagi baik dari tidur orang tak berilmu.
nota kaki lagi:penat juga berfikir nak tulis apa, tertulislah fikir2.

p/s: lu fikirlah sendiri

No comments:

Post a Comment