Thursday, August 12, 2010

nasihat buat makcik-makcik

Assalamualaikum..
Apa khabar puasa anda?
Apa khabar tarawih anda?
Apa khabar nafsu anda?
Sudahkah terdidik dengan iman dan dikalahkan oleh taqwa?
Hmm..aku??nafsu amarah aku sangat memuncak sehingga aku terpaksa melepaskan witir aku..huh!
Sangat bengang ya sama makcik2 di kampung..sejak dulu walau pon sudah diberitahu masih lagi tak pandai2 nak buat saf yang sempurna..
Tidakkah makcik2 tau, bersolat di masjid itu tujuannya untuk berjemaah, tapi bila dah terputus saf maka tidak dikira dalam jemaah la..
sudahlah duduk sebelah aku, nak tegur kang, mungkin dia akan cakap 'eh2, pandai2 budak hingusan ni nak tegur aku'..dah tak tegur, aku plak susah hati..jadi, blog aku ni la tempat aku meluah perasaan walau aku pasti, tak ada makcik yang baca pon..
Kesian dengan makcik2 yang duduk kat saf belakang..tapi makcik2 tu pun haru jugak, bukanlah nak naik ke atas..sebab tu sangat hepi bila aku dapat saf di hadapan..
Tepi pelik jugak, yang aku perhatikan, makcik2 kat kampung je macam tu, makcik2 bandar ok je..sebab dulu pernah pergi solat masjid negeri, makcik2 semua pandai je terkedek2 nak ke saf hadapan, merapatkan saf..tapi kat kampung, bila panggil pun, main tolak2 pulak..dowh!!
begitulah agaknya, di bandar mungkin makcik2nye lebih berilmu dari makcik2 di kampung..
Tapi, bukan semua yang sebegitu rupa, jadi jika nenek atau ibu kalian sebegitu rupa, harap dapat menegur beliau untuk membina saf dan susunan yang lebih teratur. itulah strategi perang!
Akhir kalam, harap maaf jika terkasar bahasa tersilap kata terlanjur bicara..seperti status blog, aku berhak untuk menulis dan anda berhak untuk komen!

p/s: tetbe plak rasa macam nak pergi naik mimbar bagi kuliah..haha

No comments:

Post a Comment