Friday, September 30, 2011

MATROUH-SIWA: 2nd DAY

Meneruskan kembara kami seterusnya ke siwa. bertolak dari matrouh selepas subuh. mesti awal sebabnya masa perjalanan yang panjang. sebagai maklumat tambahan, penduduk siwa merupakan umat manusia yang sangat sulit menerima ajaran islam dan mereka ini biasanya tinggal di kawasan pedalaman lebih kurang macam orang asli lah kalau di Malaysia tuh. tetapi, apabila hati mereka nie dah terbuka nak menerima cahaya islam dan iman daripada Allah, mereka nie jauh lebih baik pegangannya daripada orang yang biasa-biasa nie. macam normal yang kita dengar lah bila sang kuffar nie dah menerima hidayah, biasanya mereka nie lebih baik agamanya daripada kita yang dah lama islam. sambung balik..


ha,,garam yang boleh buat kenduri 40 hari 40 malam


itulah sebabnya, wanita-wanita dan anak gadis siwa nie susah sangat nak nampak duduk di luar rumah. ok, di siwa tempat yang best kami pergi antaranya (tak nak sebut banyak-banyak) kota lama siwa, kubu iskandar, jabal mauta, pantai garam dan kolam cleopatra. kolam cleopatra nie tempat upacara mandi sebelum kahwin tujuannya macam mandi bunga jugaklah, nak menaikkan seri. terdapat dua buah kolam cleopatra. satu yang tujuh meter kedalamannya dan satu lagi lima meter. yang sebenarnya, ada kisah sedih di sebalik kolam nie. nak tau??ha baca lagi..


kurma segar dari ladang,,tapi kalau kome makan yang kuning nie mungkin pengsan kot!


dahulu kala, sebelum saya menjadi pelajar di sini lagi, seorang pelajar malaysia bermain-main dalam kolam ni (memang kolam nie dibenarkan berenang di dalamnya), kemudian dia lemas. tetapi sempat diselamtkan oleh seorang warga asing. tidak berapa lama lepas tu, beliau pengsan dan meninggal dunia. jadi3, alfatihah kepada beliau. semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya.

sesuai namanya, jabal mauta nie tempat meletak mayat-mayatlah. tapi, sekarang nie, mayat-mayatnya sudah tidak ada (mungkin ada tetapi bahagian yang terdalam sekali. nak tengok boleh lah masuk lorong yang sunyi sepi tuh) kerana sudah dihantar ke muzium-muzium.
pantai garam yang memang garam semata-mata nie terbentuk disebabkan kedudukannya yang berada di bawah paras laut dan proses penyejatan, makanya, ngak wujud pantai garam di musim dingin (jadi tak indon saya?). sempatlah saya merasa garam


garam segar dari pantai..hati2 berjalan,,silap2 garam makan kome



kubu iskandar..lengkap dengan surau dan penjara sekali dan kota semut sekali


dan sempat lagi member-member lain mengutip garam buat bekalan setahun. hahaha.
kubu iskandar nie..kubu iskandar lah. nak cerita sejarah iskandar sangat panjanglah, sila rajin-rajinkan diri untuk cari sendiri. terletak dalam kebun kurma yang sangat luas. nak cakap, kurma segar dari ladang dipetik oleh jari jemari sendiri memang sangat best dan terlebih sedap. manisnya bukan manis gula-gula. memang terasa fructosenya yang sebenar. hehe.. nak rasa, meh la ke sini.laluan ke bilik mayat..dilarang bergambar!


kreyh, dah tak larat nak menaip dah. untuk mengetahui lebih lanjut sila google Siwa. insyaallah keluarlah segala benda.. weee~~~~

nota kaki:excited nak tangkap gambar, hampir dilanggar bas dan kena marah dengan cikgu2.ha.. nota kaki lagi: garam habis, boleh pesan sini.
p/s:kurangkan garam dalam masakan.

No comments:

Post a Comment