Friday, September 23, 2011

ungunya cinta

boleh tak saya nak cakap yang cerita nie adalah cerita melayu terbaik antarabangsa. not to talk about the not-handsome-at-all actor and i'm-more-pretty-than-her actress. but the storyline, where did they get the guideline. it was superbest! ahha..
apa yang menyebabkan saya bengang? bukanlah kesuluruhan cerita tu saya nak meluahkan kebengangan saya nie, tapi di hujung ceritanya si lelakinya disahkan menghidap barah otak dan akan mati tak lama lagi dan si lelaki bagi surat kepada si perempuan dan blah blah blah.. sila tengok dan kaji sendiri.
yang tak boleh blahnya adalah ayat si lelakinya begini "kita akan bertemu lagi di syurga".. lebih kurang begitulah ayatnya. ada perkataan bertemu dan syurga tuh.. and me say..
what??syurga..daring gila nak cakap pasal syurga bila dah tengking mak bapak tak ingat dunia.
encik2 puan2 adik2 sila ingat pesan luqman al-hakim kepada anaknya: rendahkan suaramu..seburuk2 suara dalah suara himar.
apa lagi kepada orang tua yang kita tak boleh langsung nak mengeluarkan ah!!! dan nak cakap syurga itu di bawah tapak kaki ibu dan redha Allah itu terletak pada redha kedua ibu bapa.
syurga lepas kau berpeluk sakan dengan anak dara yang HARAM untuk kau sentuh? please2..
encik2 puan2 adik2 yang dikasihi,, daripada kamu menyentuh orang yang tidak halal bagi kamu sentuh, lebih baik kamu genggam bara api..dapat uji ketahanan diri sebelum mendapat azab Allah yang lebih pedih.
and syurga bila waktu dah mati masih lagi didengarkan lagu2 yang lagho dan memang tak ada ciri-ciri dan unsur-unsur ketuhanan. isn't this fun?is it??? dah nak sampai ajal tu, pandai2 la ambil surah yassin. kot2 la boleh menghapus dosa2 yang tak tau boleh terhapus ke tidak..

seterusnya, (ini bukan tazkirah) tak payah la nak tiru cerita korea ke apa ke jadahnya. penat la tengok korea versi melayu nie. orang nak cium kau pun sibuk nak cium. kau tu islam.tolong bersifat macam orang islam! bila nak buat satu-satu cerita tu, silalah lebihkan moral untuk dipelajari anak-anak muda. jangan la buat cerita sekadar untuk hiburan tontonan umum apa semua, biarlah yang tersentuh moga-moga terniat orang nak berubah. dan paling penting, orang yang melakonkan watak tuh, semoga cepat berubah. hidayah Allah datang selalu, nak ambil ke tidak pilihan ditangan anda.

saya tahu tidak halal api neraka untuk orang yang mengucapkan kalimah lailahaillallah..tapi ingat juga sedangkan bilal yang bermatian-matian memperjuangkan agama Allah pun tidak dijanjikan syurga, apa lagi lah kita nie ha. itu saja dan sila fahami.
Assalamualaikum..lupa nak bagi..weee~~~
nota kaki: nasib baiklah hamba tak terpengaruh.
nota kaki lagi:sedang cuba untuk lebih memilih dalam menonton..

p/s:cubalah cari identiti sendiri. tak perlu mengikut yang tidak baik.

No comments:

Post a Comment