Tuesday, August 9, 2011

title untitle..

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

Assalamualaikum

Sudah berapa lama aku tak beraksi di sini? Musim panas pertama di Mesir memang menyebabkan aku sibuk ke sana ke mari sampaikan rasa kalau tak sibuk tu bukan aku la tu. Baru-baru nie pun baru saja habis mengikuti tamrin anjuran ABIM bertemakan Melahirkan Generasi Pemimpin Dai’e Muda. Lebih kurang gitulah. Tak berapa nak ingat sangat. Keseluruhannya bestlah programnya. Banyak input yang aku dapat. Semoga dapat aku gunakan sebagai panduan untuk menjadi dai’e yang berkemimpinan di masa depan. Ayuh bangun anak muda! Selepas ini, aku akan menyibukkan diri pula dengan kelas bahasa arab dan kalau boleh nak ambil kelas al-quran dan hadis pula. Dah orang bagi kelas free, gunakanlah peluang kan.

Lupa, hari pertama tamrin, aku kehausan nak mati dah walaupun belum sampai 3 hari tak dapat air. Waktu tu pukul 11.30 malam. Dalam hati terniat nak ambil mushrif. Tapi, rasa tapahhape la pula sebab panggil mushrif hanya sebab nak beli air. So, aku pun sendirian la dengan housemate aku. Sangat padan muka kepada kami kerana dikejar oleh seorang ustaz dengan motor besar dia. Hahaha. Aku yang memang dah berlari-lari anak dah waktu tiba-tiba kena pintas dengan ustaz tu. Terkejut beruk la sangat. Terbaik la kena basuh habis-habisan. Yang bengangnya, lepas dia marah-marah tu tak la pula nak teman. Rasa nak pang pun ada.

Pelajar-pelajar uni Ain Syam, Zagazig, kuliah banin semua dah dapat keputusan peperiksaan masing-masing. Kuliah banat je yang belum. Padahal kami la yang paling awal sekali habis. Tapi, tak apa, ada peluang nak berdoa dan berharap lagi. Semoga Allah memebrikan kemudahan dan kejayaan. Kepada kawan-kawan di Ain Syam, Zagazig, banin yang berjaya tahniah aku ucapkan, kepada yang tidak berjaya atau keputusan tidak seperti yang diinginkan tak apa. Redha dan usaha yang lebih baik lagi tahun depan ok?! Yang penting, anda telah berusaha dengan baik. Mungkin itu yang terbaik untuk anda buat masa ini dan mungkin juga amaran daripada Allah supaya anda lebih berusaha. Kawan-kawan yang berjaya tidak seperti yang dijangkakan pula jangan la lupa nak bersujud syukur dan kalau boleh solat sunat syukur terus. Oh, jangan menyombong diri dan bongkak takbur pula. Kejayaan tu juga ujian daripada Allah. Semoga kejayaan anda menjadi titik untuk menambah rasa cinta dan taat kepada Sang Pencipta.

Kepada pelajar kuliah banat, bersabar menahan debaran. Jom kita menadah tangan semoga kejayaan menjadi milik kita semua. Semoga kita semua dapat naik ke tahun yang seterusnya tanpa sebarang masalah. Semoga kita tak perlu mengulang peperiksaan lagi. Semoga semuanyalah. Siapkan diri untuk meredhai dengan setiap keputusan Allah. Siapkan diri juga untuk pertama melafazkan Alhamdulillah kalau keputusan kita baik-baik semuanya. Ameen...

Sabda nabi: Berharaplah kepada Allah. sesungguhnya Allah lebih besar daripada harapanmu itu.

Nota kaki: semoga berjaya kepada aku dan kawan-kawan.

Nota kaki lagi: nak balik Malaysia boleh?hwaa...

p/s: khas untuk mushrif2 sekalian atau yang bukan mushrif. Kalau dah marah sangat dan bengang sangat tengok kami keluar tanpa mushrif, ok, fine nak marah marah la. Tapi, lepas marah tu jadi la mushrif kami. Nie tak, saja-saja gedik nak marah tapi bukannya nak memberikan khidmat pun lepas tu. Apakah? Ingat kami nie saja-saja ke nak keluaar tak bermushrif. Kadang-kadang mushrif sendiri yang buat hala off handset lah apalah. Ada tu, saja buat-buat tak dengar. So, hopefully tak payah la marah kami sia-sia. Itu saja terima kasih!

No comments:

Post a Comment