Sunday, August 14, 2011

solat tasbih

Assalamualaikum..

11 Ramadan 1432- kami (aku dan kawan) seperti biasa mengikuti kelas pengajian Sheikh Nuruddin. Beliau ni merupakan seorang ahli agama daripada Indonesia dan pernah belajar di sini (Mesir), dan beliau juga merupakan salah seorang tenaga pengajar di sebuah sekolah di Kedah. Kata satu sumber kepada aku.

Tarikh 11 Ramadan tu aktivitinya lain sikit. Di samping pengajian kitab tafaqquh fiddin, ada buat solat sunat tasbih. Yah, mesti ada yang wow, solat sunat tasbih?? Waktu aku dengar ada solat tasbih pun aku macam terketuk juga dan rasa macam ‘Ya Allah benarkanlah aku untuk tak buat’. Haha. Sebabnya aku pernah buat solat tasbih dekat asrama waktu tingkatan satu. Serius cakap, sangat mengantuk. Kemudian aku pun terfikir lagi ‘apa salahnya aku buat solat tasbih lagi bagi menggantikan solat tasbih aku yang entah apa-apa dulu’. Dan kemudian aku mengikhlaskan hati tunduk ruku’ sujud kepada Allah yang Maha Suci dan Maha Murni. The only word i can say is RELAX. Betul, solat tasbih diimamkan Sheikh Nuruddin malam tu sangat relaks. Rasa macam nak buat lagi pun ada. Sampaikan aku cakap dekat roomate aku “kak ta, kami tak tahu la apa yang menyebabkan kami solat waktu form 1 tu sangat panjang, dan letih dan mengantuk. Tapi hari tu (11 ramadan) relaks je buat. Dan rasa nak buat lagi. Insyaallah”. Sampai roomate aku pun terpanggil-panggil nak buat juga.

Ok, solat sunat tasbih merupakan solat yang diajarkan oleh baginda Rasulullah S.A.W kepada ayah saudara baginda Abbas bin Abd Mutalib. Fadilat solat ini adalah, Allah akan mengampunkan dosa orang yang menunaikannya tidak kira apa bentuk dosanya (diriwayatkan dalam hadis oleh Abu Daud dan Ibnu Majah). Kecuali syiriklah. Ada ke orang yang syirik solat?? Solat tasbih boleh dilakukan waktu siang atau malam. Kalau kita nak buat malam, 4 rakaat dengan satu salam kalau malam pula 4 rakaat dua salam. Sudah namanya tasbih, jadi solat sunat tasbih mengandungi 300 tasbih secara keseluruhannya.

Zikir dalam solat sunat tasbih ialah:

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

Kalau tak mampu buat setiap hari, sekali seminggu, tak mampu juga sekali sebulan, tak mampu lagi sekali tahun, kalau tak boleh juga sekali seumur hidup. Kurang pasti ini adalah hadis atau kata-kata dari alim ulama’. Aku curi ayat daripada roomate aku. Jadi, marilah kita sama-sama sekurang-kurangnya sekali seumur hidup melakukan solat sunat tasbih. Semoga dosa kita diampunkan oleh Allah yang maha pengampun. Sementara kita masih di madrasah ramadan, tidak rugi jika kita mengambil peluang untuk menambah ibadah dan pahala. Semoga kita mendapat rahmat dan barakahNya. Mari mencari cinta Illahi dan mengejar syurga abadi. Fight-oh!

Nota kaki:semoga Allah mengurniakan taufiq dan hidayahnya.

p/s: jangan lupa solat tau?!

No comments:

Post a Comment