Friday, June 10, 2011

Hiduplah dengan penuh makna

Assalamualaikum..

“aku kalau benda tu tak jadi memang tak bermakna hidup,”

“Hidup aku tak bermakna tanpa dia tau tak,”

“Serius la, tak bermakna gila hidup,”

Pernah terdengar tidak ayat-ayat seperti ini atau lebih kurang begini? Hakikatnya, saya sendiri tidak tahu apakah pengertian hidup bermakna itu. Memiliki seorang ayah yang pengasih, ibu yang penyayang, kakak-kakak, adik-adik dan kawan-kawan yang baik dan mengerti sudah cukup membuatkan hidup aku bermakna. Ternyata, perjalanan yang aku rasa cukup indah, masih kurang maknanya, masih tidak cukup sempurna manisnya. Lalu, bagaimana untuk menggapai hidup bermakna itu?

Kembali. Kembalilah kepada Dia yang mencipta. Dia yang mewujudkan yang tiada. Dia yang mencipta bahagia dan memberi makna. Sungguh dan benar, kehidupan di dunia hanyalah sementara. Terlalu sementara. Cuma sebuah titi menjadi perjalanan menuju akhirat. Justeru itu, bagaimana kaya dan berjayanya kita, hidup ini tidak sempurna jika sekembalinya kita, segala-galanya adalah kosong. Oleh itu, sempurnakanlah hidup ini dengan mencari cintaNya, mengharap maghfirahNya, merasai manisnya ibadah kepadaNya.

Tidak salah mengejar dunia, tapi jangan biarkan akhirat ditinggal berciciran. Mati itu tidak mengenal usia apatah lagi jantina. Usah biarkan usia muda membatasi amalan. Jangan biarkan umur menyekat perjuangan. Jadikanlah setiap perbuatan dan perkataan kita adalah ibadah kepada Allah. Moga-moga, natijahnya dapat dirasai di hari perjumpaan yang maha besar. Siapapun kita, guru, doktor atau pemimpin sebuah negara sekalipun, mati juga akhirnya. Justeru, jadikanlah mati kita sebagai kematian yang sempurna dan untuk mendapatkan mati sempurna itu, hiduplah dengan penuh makna. Hidup yang dipenuhi dengan ketaatan dan ketaqwaan kepada Dia yang memiliki dunia. Hidup dengan cinta dan rindu kepada Dia, Allah yang padanya kita miliki segala-gala.

Lama aku mengkoreksi diri, mencari makna hidup sebagai seorang pelajar. Akhirnya aku temui jawapannya, tapi sebagai seorang hamba. Hidup bermakna itu di hati,,

Bila kita percaya bukan semua di dunia milik kita, dan meyakini bahawa Allahlah segala-gala.

Nota kaki:Hidup ini bermakna andai Allah dicintai dan Rasulullah dirindui..


p/s:hiduplah dengan penuh makna.

No comments:

Post a Comment