Saturday, May 7, 2011

manusia=kasih,,maksiat=benci

Assalaualaikum,,

entry pendek saja demi mengejar masa..
bila ada orang yang buat salah apa yang patut kita buat??ok tak payah jawab la.sebab walaupun kome jawab tegur,,berapa ramai la sangat yang betul2 tegur (ditujukan khas pada aku)..
jadi kat sini nak la aku tegaskan SETIAP MANUSIA itu pernah BERDOSA..pernah bersalah dan pernah tersilap,,jadi tak perlulah nak benci si pelaku kerana si pelaku juga adalah seorang manusia. yang perlu dibenci dan dikutuk adalah kesalahannya.
Allah menyuruh hamba-hambanya berkasih sayang,,Rasulullah mengajarkan kita untuk kasih sesama saudara. Abu Talib, bapa saudara Rasulullah adalah seoarang kafir, ada ke Rasulullah benci dia??tak kan??
lagi satu, dalam kita nak mengutuk dan mengata tu, pernah tak kita terfikir yang satu hari nanti kita mungkin akan melakukan kesalahan yang sama dengan orang yang kita kata tu. tak pun, kita memang pernah buat silap tu. jadi, tak payahlah terlalu asyik nak mengata orang di depan sedangkan di belakang beratus orang yang mengata kita. tak baik dowh!
aku beryukur sebab Allah jadikan aku orang yang tidak mudah membenci. dan setakat nie tak ada lagi list orang yang aku benci. suka tak suka tak??owh,,don't be the first okay?!weee~~

nota kaki:manusia itu untuk dikasihi.
nota kaki lagi:maksiat itu untuk dibenci.

p/s:nak sambut hari kasih sayang?

No comments:

Post a Comment