Saturday, December 4, 2010

untuk anda yang bakal bergelar doktor..

Assalamualaikum..
entry kali ini mungkin akan menyentuh sensitiviti beberapa pihak dan mungkin akan mendatangkan kesakitan di hati..jadi, sebelum bermula, aku sebagai hamba yang lemah dan tak berdaya ni memohon maaf andai ada yang terasa dan terluka.tapi, disebabkan aku sedar yang apa yang bakal aku tuliskan nie penting untuk kalian yang berimpian untuk menjadi doktor yang hebat..
kawan2 yang satu kuliah dengan saya..ingat lagi kita belajar dengan dukturah rim pasal muscle of abdomen..
then, dukturah ada sebut pasal pentingnya 3layers of the muscle tu tak duduk sekali..
satunya, untuk kaum wanita, bila kita pregnant perut of course kembung kan??
keduanya, sebab satu penyakit yang selalu mengganggu orang lelaki..sakit air berlebihan dalam perut..duktrah ade sebut 'macam perempuan mengandung'..
then kome semua gelak..
so, di sini nak saya stresskan..even dukturah cuma cakap macam tu, patut ke itu jadi bahan ketawa kome??
sebagai doktor atau sebagai apa2lah, penyakit bukan sesuatu untuk digelakkan..diketawakan..jadi bahan lucu..
takkan lah nanti bila kita berhadapan dengan pesakit, kita nak gelak berdekah2..tu ke doktor??
what ever the illness is..no matter how much it can make us laugh, we need to show some kind ofr empathy right??or at least sympathy..then, how come you laugh to death??that's not right bro..
kalau kome sakit, kome pun tak nak diketawakan kan??
memanglah dukturah just cakap, btw, kita tetap perlu membayangkan situasi yang sebenarnya kan??bukan nya ketawa seolah menghina pesakit kita kelak!!
satu lagi, patut ke kita ketawa bila cikgu salah sebut istilah2 apa je la..wth man??
tau la kita agak tension kan..tapi, cari benda lain la kalau nak gelak..ok?!tak baik ketawakan guru2 kita..kalau kome nak cakap pasal cikgu2, tolong la jangan jemput aku ok??cikgu kot..

akhir kalam, moga kita semua berjaya menjadi doktor yang hebat dan baik dan beriman..
hormatilah guru kita!!

nota kaki:exam exam exam..
nota kaki lagi:ada orang curi mo0d studi saya..bengang nie....

p/s:doakan semoga nama saya cepat naik ke fakulti..ameen ramai2

No comments:

Post a Comment