Tuesday, July 23, 2013

family value

Assalamualaikum! Salam sejahtera salam 14 ramadan.
Dengan nama Allah ku mula bicara tiada suara ini. Selawat dan salam buat nabi Muhammad s.a.w.

Masuk kali ni, entah kali ke berapa saya membelek gambar atuk. Bukan gambar biasa-biasa. Gambar sepanjang atuk sakit di hospital dan saat pemergiannya sehinggalah waktu atuk dimasukkan ke dalam perut bumi. Tapi, tidak macam sebelum nie, air mata saya tidak berjejer jejer (ada ke perkataan nie?) keluar lagi dah. Dan saya perasan juga, sejak saya melawat kubur arwah atuk hari tu, saya dah tak menangis sangat bila kenangkan atuk. Waktu duduk dekat pusara atuk, rasa air mata macam nak meleleh, tapi ada si adik teman, air mata masuk balik.haha. Sejak tu rasa macam dah tenang sikit dan tak berat dada nie nak terima. Alhamdulillah. Mungkin sebab dah tengok depan mata kepala sendiri. Saya kan tahu berita atuk meninggal waktu saya tak dekat Malaysia. Memang saya seorang je yang tak ada daripada puluhan saudara mara. Terkilan la sedikit. Tapi tak apa lah, orang kata kirim doa sudah memadai kan?!

Tapi, time menatap balik album tu, air mata bergenang juga la. Tapi bukan sebab rindu ke sedih ke tak boleh terima ke apa. Rindu memang la rindu, tapi rasanya permata itu (cewwah ayat) lebih menjurus (skema bagi hang) kepada rasa syukur yang terhingga hingganya kepada Allah yang Maha Berkuasa sebab dari awal sampai habis pengurusan jenazah, keluarga dan saudara-mara la yang buat. Orang kampung pun tolong la. Tipu beno orang kampung tak ada.  Alhamdulillah, alhamdulillah thumma alhamdulillah. Itu la yang saya harapkan sebenarnya dan itulah nilai kekeluargaan yang masih wujud dalam keturunan kami alhamdulillah. Semoga akan kekal sampai ke keturunan seterusnya dan seterusnyaa. Terima kasih juga kepada warga kampungku (kompom tak baca) atas segala jasa baik. Hanya Allah dapat membalasnya.

Oqai, sekarang dah puasa ke 14. Lagi 2 mingu la lebih kurang untuk kita meraikan lebaran aidilfitri kan? Jadi saya ingat, nak sambung semula post saya ke jelajah Turki (jelajah la sangat) berbulan dulu. Haha. Poyo je kan, hari tu cakap nak post setiap minggu tengok hampas kelapa je tinggal. Haha. Nak buat camne, aral melintang silang pangkah jalanku. Memandangkan internet sekejap hijau sekejap biru, terganggu sangat la mungkinnya. Tak apa, kita harus mencuba tanpa putus asa.

Sebelum tu, tataplah gambar puas-puas…

Waktu tok masih dekat hospital. Alhamdulillah, keliling atuk anak cucu menantu semua.

Semoga kita bila membesar, kaya mana pun tak lupa orang tua..ameen..

Dah sampai rumah. Semoga atuk dikurnia istana di syurga. Kita juga.

Sedia untuk solat jenazah

Ya Allah, semoga Engkau mengampuni rohnya, mencucuri rahmat dan memasukkannya bersama orang soleh.

Di tanah perkuburan.

Dari tanah manusia tercipta, ke tanah juga akhirnya..

Ya Allah, kami memohon kasih sayangMu saat hidup kami dan mati kami. Ameen..

Al-fatihah..

Sampai di sini dahulu kali ini, tenaga tangan harus di simpan buat memegang senduk dan mengacau gulai (Bajet memasak padahal tidur banyak). Ngehngeh..

Salam sayang cinta kasih untuk semua. Assalamualaikum!

Firman Allah (mafhum):
Setiap umat itu ditentukan ajalnya. Bila sampai ajalnya, tidak akan dilewatkan sesaat tidak dicepatkan sesaat…

p/s: marilah sama-sama pergi kursus pengurusan jenazah.

Nota kaki: ada rindu yang boleh diluah, banyaknya perlu dipendam. Cuma rindu kasihNya akan sentiasa sampai dan terus menghijau J

Nota kaki lagi: Ingat mati, baru hidup beringat.

No comments:

Post a Comment