Friday, June 18, 2010

Iklan pertama di dunia yang sadis..

siapa pernah tengok iklan tu??
iklan ape? ala..yang dekat tv berapa ntah
iklan tu lbey kurg macam ni la..
ada seorang wanita yang sarat mengandung..
memg dah tahp nak terbernk da..
lepas tu, anak perempuan dia dalm umur darjh 2 macm tu la telefon 999..
Dengan sepants kilatnya, ambulan pon datangla..
tapi punya la sush nak cari rumah deme tu..
terpusing sana terpusing sini..
u turn sana u turn sini..
akhirnya berjaya jugak ambulan tu sampai..
Namun, alangkah malangnya nasib..
Sampai je wanita tu dah meninggal akibt tumpah darh yang melampau(rasa la)
Anak pompan dia pulak menangis disisi ibunya yang dah xbernyawa tu..
Si driver ambulan dan pembantunya pulak hanya mampu memandang dengan penuh sayu..
ok.tamatlah iklan tu(saya nak menangis)

Yang sebenarnya..
aku bukn nak marah dekat driver ambulan tu..
sebab beliau memg dah drive laju abis da..
anak dia?lagi la tak berdosa.
tapi readers semua nak tahu tak kenapa ambulan tu lambat sampai?
sebab signboard yang rosak..bertampal dengan segala macam iklan yang tak diiktiraf..
so, driver tu tak dapat nak jumpa alamat yang tepat..
Alangkah!
Disini aku dengan selamba dan sukanya ingin menudingkan jari kepada mereka yang berkenaan.
Siapa?? Semestinya mereka yang terlibat dalam jenayah vandalisme..
bayangkan, sebab salah mereka tu, mereka telah menjadi pembunuh..
And that's why, I hate vandalisme so much and all relate to it..
Seperti yang pernah aku katakn sebelum ni tentang akal..
mana la deme letak akal yang Allah bagi tu..
mangkuk ayun punya manusia!(bengang gila!)
kalau nak cakap pasl vandalisme memg tak abis sampai kiamat..
cakap la sekolah mana yang xde??even sekolah aku yang sbp tu pun ada beb!(sek. dirahsiakan)
kesian aku dengan cikgu aku yang berusaha membanteras gejala nie..

baiklah..berbalik kepada iklan tadi..
sebenarnya, iklan tu temanya vandalisme..
nak menceritakn padah dan akibat buruk vandalisme..
daripada pandangan aku sendiri..
sepanjang pengetahuan aku dan apa yang aku belajar..
mereka tu turut dikategorikan dalam kategori pembunuh..
sebab apa? sebab mereka menyusahkan pihak ambulan tu untuk segera sampai..
seterusnya melambatkan mereka untuk segera membawa pesakit tu ke hospital..
memanglah takdir nak jadi begitu..
tapi, sebab apa jadi takdir tu?
sebab vandalisme..
jadi tanggunglah dosa yang bertambun tu..(vandalisme+memnbunuh)..
konsepnya macam ni la..
kita saja letak batu kat atas jalan, lepas tu ada orang lalu terlanggar batu tu..
lalu celakalah orang tu..ha berdosalah kita kan?!
sekiranya aku dah tersalah faham,mana2 insan silalah tegur..

Aku sendiri tak tahu apa pekdahnya vandalisme ni..
kertas banyak taknak guna..nak conteng sangat, contenglah bilik sendiri..
satu lagi yang ada hubung kait ngan vandalisme..
tolonglah jangan buang sampah merata2..
yang ni satu hal..orang pandai buat, orang bodoh pun buat..
tak guna jadi manusia..

p/s: fikir2lah manusia..aku bukan nak cakap kosong..memang kenyataan!
: orang yang menjalankan vandalisme dipanggil apa?


maksud surah al-hajj:
maka tidak pernahkah mereka berjalan di bumi, sehingga hati(akal) mereka dapat memahami, telinga mereka dapat mendengar? sebenarnya bukan mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada..



ayat 46

No comments:

Post a Comment