Sunday, March 6, 2011

untuk muslimah sahaja!

Assalamualaikum..

entry ni khas untuk keluarga 44(tau2 sniri la) yang disayangi *serius* semua,,
kami nak ingatkan kome satu kjadian dolu2..ingat lagi x waktu kat dalm surau yang cantik tuh,, kita semua ade bincang pasal tudung labuh dan bagai lagi la kan,,tetbe kawn kite yang sorang ni pon cakap "suara bukan aurat juga ke?" (lebey kurang gitulah beliau cakap, idok la teman merecord nyer),,kemudian seorng lagi kawn kita bngun membidas menggunakn hadis2 dan kita semua terdiam (guna hadis mau tak diam?),,kami pon terpempan sama. tapi berthun2 hadis2 tu bermain dalm kotk fikir kami nie kerna kami tertanya2 soal kesahihannya..sehinggalah satu hari kami pergi cermh sorang ustaz nie, dan alhamdulillah tak terkira la ustaz tu (jap, ustaz tu lawk killer2 beb) menerangkn tentang hadis tu..
satu hadis ketikamana rasulullah melarng seorng sahbt yg melrg seorg wnita menynyi2 (paham x ayt tuh??) jadi,,kita pun wat kesimpuln yang sebenrnye suara tu x aurat..oh, my..
kawn2, sebenarny Rasulullah menegur sahabat yg melrng wnita tu nynyi adlh sebb wnita tersebut merupakn seorng hamba. dan kome sendiri pun thulah hamba tu apa maksudnyer.. juga, wanita tersebut tidak pernah beljar menyanyi dan tidak tahu macm mana gaya ke nak buat base ke harmoni ke dan bagai2..
jadi, hadis ini tidak sesuai untuk dgunakan sbg hujah bhw suara wnita bukn aurat..(kita bukan hamba abdi n?!),,
ni kami pun nak bertazkirah,,kita sebelum menggunakan sebarang hadis, kita kena selidik dan belajar dengan lebih mendalam lah kan. jangan kerana kita nk tegkkn diri kita, kita seronok gunkn sabda nabi kita yang mulia untuk membidas golongn yang tidak tahu..
kalau sudah Allah katakn tak boleh, maka tak bolehlah ia..tak perlu kita ikut seronoknye dunia..
kami nie pon bukn lah baik sangt kan sibuk2 nak cakp pasl hadis2 segala n. hadis 40 pon xhafl n?! tapi, sekdr nak ingat mengingati seblom kami mati.sebb kami dah tahu, jadi nk lah berkongsi!
moga2 kita mendapat manfaat di sisi Allah dan semoga kita dapat menegakkan syiarNya dan semoga kita menjadi muslimah solehah..

pesan nabi:sampaikan dariku walaupun satu ayat!

nota kaki:entry ini tidak bertujuan untuk menghina sesiapapun. dan walaupun khas untuk keluarga 44, yang bukn ahli juga dipersilakan. entry ini juga tidak ada kaitannya dengan yang hidup dan yang mati. jadi, sila jagn terasa hati kalau terasa jugak kami dah mintk maaf (selesai), kalau tak nak maafkan sudah!
nota kaki lagi:kami kurang ingat pasal hadis tuh. ingat tapi berlegar2..wee~~


p/s:baca nota kaki tuh!

lupa,,kalau ada kesilapn dalm pnulisn atau fkta harp ditegur,,jgn diam2 keledek!! wallahua'lam..

2 comments: